Gram na Planszy

Założysz się? – recenzja

Opublikowany:
Przez: Magdalena Cieślak

Założysz się? wydawnictwa Tactic to gra rodzinna, która polega na wykonywaniu najróżniejszych zadań i odpowiadaniu na pytania, a także (a może przede wszystkim?) na zakładaniu się z innymi graczami, czy uda im się dane zadanie wykonać. A wszystko po to, by zdobyć pieniądze. Chociaż może celem nadrzędnym jest świetna zabawa? :)

A: Czy graczowi uda się ze stania wygiąć się i zrobić mostek?

B: No pewnie!

A: Serio? Ja stawiam, że nie :)

B: ZAŁOŻYSZ SIĘ?!

A: Założę się o 50, że Ci się nie uda!

B: Jeszcze zobaczymy kto zgarnie kasę :)

CO W PUDEŁKU?

zdjęcie 1 (2)

Pudełko klasycznej wielkości mieści w sobie czarno-zieloną planszę, na której kładzie się po 144 karty (zręcznościowe i umysłowe), pionki wszystkich graczy, kostkę. Obok planszy układamy 3 klepsydry (odmierzające 15, 30 i 60 sekund), notatnik (będzie on potrzebny do niektórych zadań), plik banknotów oraz 12 kart TAK i NIE. Wszystkie elementy są miłe dla oka, ale fajerwerków graficznych się jednak nie spodziewajcie: w grze panuje pod tym względem minimalizm, nie o to tu jednak na szczęście chodzi. Pieniądze są bardzo cienkie i szybko widać na nich każde zagięcie, jest ich jednak tyle, że raczej nie ma się co tym przejmować :)

ROZGRYWKA

zdjęcie 3 (2)

Na początku każdy gracz otrzymuje banknoty o wartości 80. Są to jego punkty (lub jak kto woli – pieniądze), którymi będzie się zakładał. Gracz dostaje jeszcze kartę TAK i NIE, którymi będzie określał, czy innym się uda czy też nie. Rozgrywkę rozpoczyna najmłodsza osoba: turla kostką, przesuwa się na planszy o odpowiednią ilość pół i w zależności od tego, gdzie stanęła:

  • ciągnie kartę z zadaniem zręcznościowym lub umysłowym
  • na polu „zakład w ciemno” sama wybiera jakiego rodzaju zadanie wykona
  • na polu „kości zostały rzucone” zakłada się z innym graczem o to, kto wyrzuci większą ilość oczek na kostce
  • na „polu ze strzałką” turla kostką jeszcze raz

zdjęcie 1 (4)

Jeżeli gracz wylosował zadanie zręcznościowe, wówczas osoba po jego lewej natychmiast czyta na głos polecenie. Gracz ma czas na przygotowanie się do działania, a w tym czasie pozostali gracze wybierają karty TAK lub NIE, określające ich przewidywania wobec powodzenia zadania kolegi, plus wykładają odpowiednią ilość pieniędzy, które są w stanie postawić. Kiedy już podejmą decyzję, gracz wykonuje zadanie według instrukcji na karcie. Jeżeli mu się uda, to otrzymuje tyle pieniędzy, ile postawili łącznie obstawiający gracze (niezależnie od ich przewidywań). Jeżeli zadanie się niepowiedzie, to gracz nie dostaje nic. Jeżeli natomiast chodzi o graczy, którzy się zakładali, to jeżeli dobrze ocenili zdolności kolegi, to każdy z nich zabiera swoje pieniądze plus dostaje dokładnie tyle, ile postawił. Jeżeli jednak podjęli złą decyzję, to niestety tracą wszystko, co postawili.

Nieco inaczej wygląda sprawa zadań umysłowych. Kiedy gracz wylosuje takie zadanie, to wszyscy inni gracze czytają po cichu zadanie, które ma wykonać i oceniają (nie mówiąc na głos o co chodzi), czy uda mu się to zrobić. Podejmują decyzję, po czym tak samo jak poprzednio dokonują zakładów. Dopiero jak skończą, a gracz wykonujący jest gotowy, czytają na głos polecenie. W tym momencie odwracamy klepsydrę i gracz stara się je wykonać. Podliczanie punktów wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku zadań zręcznościowych.

JAKIE SĄ ZADANIA?

Najróżniejsze! Od banalnie prostych, po nieziemsko skomplikowane, wręcz niewykonalne. Czasami zadanie wydaje się proste, ale kiedy czas płynie nieubłaganie, to nagle okazuje się, że nie umiemy wymyślić nazw 4 warzyw na literę P. Bo co ważne to to, że w większości zadań (głównie umysłowych), mamy określony czas (od 15 sekund do 2 minut).

Zadania zręcznościowe mogą dotyczyć ogólnej sprawności fizycznej (zrobienie mostka z pozycji stojącej, pocałowanie się w stopę stojąc na jednej nodze), mogą badać spostrzegawczość (gracz opuszcza pokój, inni przestawiają 5 rzeczy, gracz musi odgadnąć co zmieniło swoje położenie), mogą też testować zdolności wokalno-pamięciowe (gracz ma zaśpiewać pierwszą zwrotkę „przybyli ułani pod okienko”), niektóre są śmieszne (gracz ma za zadanie zamruczeń „tę pszczółkę, którą tu widzicie…” nie uśmiechając się ;), inne poważne, badające stopień trzeźwości (gracz musi rozłożyć szeroko ręce, zamknąć oczy i złączyć swoje palce wskazujące przed sobą).

Natomiast zadania umysłowe badają zdolności matematyczne (gracz musi w pamięci rozwiązać zadanie XYZ – XYZ x 3 = ?, gdzie X, Y, Z określa przeciwnik), sprawdzają wiedzę na najróżniejsze tematy (gracz ma wymienić 4 rasy kotów, 5 rodzajów tkanin, 4 znane osoby o imieniu Piotr, 5 zespołów muzycznych o nazwach na S…), inne badają pamięć i koncentrację (gracz ma zapamiętać kombinację liter A, B, C… którą wymyśli inny gracz, lub jak najwięcej z 10 słów, które wypisze na kartce przeciwnik).

WRAŻENIA Z ROZGRYWKI

zdjęcie 2 (5)

Mnie osobiście gra bardzo przypadła do gustu. Lubię jak na ruch kolejnego gracza nie trzeba długo czekać. Tutaj ciągle coś się dzieje, oprócz zadań wymagających myślenia, są również polecenia wymagające poruszania się, dzięki czemu naprawdę przyjemnie mija czas. A jeżeli o czasie mowa, to warto dodać, że w „Założysz się?” można grać ile się chce, po prostu sami na początku rozgrywki ustalamy czy będziemy grali jedno okrążenie planszy, 2 godziny, czy do zdobycia określonej liczby pieniędzy. Duża swoboda jest zdecydowanie na plus. Tak samo luźno można podejść do zasady a propos liczby graczy. Instrukcja podaje, że to gra dla 3-6 osób, jednak wiem (wypróbowałam), że w 2 osoby można również zagrać i jest fajnie :) Warto również zauważyć, że sporo kart ma odpowiednik swojego zadania przystosowany do możliwości dzieci, dzięki czemu „Założysz się?” jest grą nie tylko imprezową, ale również sprawdzi się w rodzinnym gronie, w którym nawet dzieci będą miały szanse z dorosłymi.

Dodam jeszcze, że regrywalność „Założysz się?” jest bardzo duża, bo raz, że kart jest dużo (łącznie 288), dwa fakt, że raz czegoś nie zrobimy nie oznacza, że nigdy więcej nam się nie uda. A trzy – zawsze w razie czego można wymyślić dodatkowe zadania, przecież to żaden problem :)

Także podsumowując… POLECAM :)

Podstawowe informacje

  • Wydawnictwo: Tactic
  • Liczba graczy: 3-6 (ale spokojnie mogą grać nawet 2 osoby)
  • Czas gry: w zasadzie sami ustalamy
  • Cena: 100 zł

Plusy

  • świetna zabawa, dużo śmiechu
  • dobrze sprawdza się jako rodzinna gra z dziećmi, ale także jako gra na imprezę
  • mnóstwo kart z zadaniami sprawnościowymi i logicznymi
  • łatwe zasady
  • można się sprawdzić
  • duża regrywalność

Minusy

  • niektóre zadania są niemożliwe do wykonania
  • żeby grać potrzebnych jest sporo dodatkowych rzeczy (moneta, kubek, długopis…)
  • niektórzy twierdzą, że bez alkoholu nie ma zabawy, ale ja tam się z tym nie zgadzam ;)

 

Dziękujemy wydawnictwu Tactic za przekazanie gry do recenzji.

Tactic logo

'