Gram na Planszy

Wywiad z twórcami „Galaxy of Trian”

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Galaxy of Trian to polska gra, która podbiła Kickstarter. Ogromny sukces trójki znajomych, którym udało się urzeczywistnić marzenie o własnej grze, dla wielu osób może stać się inspiracją w ich własnym dążeniu ku swoim ambitnym celom. A nam udało się namówić chłopaków na wywiad, w którym uchylają rąbka tajemnicy swojego sukcesu.

– Na rozgrzewkę chciałbym zapytać po prostu: kim jesteście? :)

W skład zespołu, który tworzy Galaxy of Trian wchodzi Seweryn Piotrowski, Grzegorz Kalarus oraz ja, Sebastian Oliwa. Jesteśmy paczką kumpli, którzy postanowili zmierzyć się z nowym wyzwaniem, jakim jest tworzenie gier planszowych. Zawsze brakowało czasu albo zachęty do stworzenia własnej gry, ale ponieważ każdy z nas jest inny i ma inne preferencje odnośnie gier mogło z tego powstać coś naprawdę interesującego. Siedliśmy zatem do projektu i tak to się zaczęło.

Co was skłoniło do zaprojektowania własnej gry? I dlaczego akurat Galaxy of Trian?

Wszyscy kochamy gry planszowe i są one częścią naszego życia. Każdy z Nas od dawna myślał o stworzeniu własnej gry planszowej, a ponieważ nadarzyła się ku temu okazja postanowiliśmy sprawdzić co z tego wyjdzie. Chcieliśmy stworzyć grę prostą, ale dającą duży wachlarz możliwości taktycznych. Padło na grę kafelkową, której struktura pozwala dodatkowo na olbrzymią grywalność. Na każdym etapie tworzenia powstawała wielka burza mózgów aż wyłaniało się z tego coś konkretnego. Na samym początku nie planowaliśmy gry w klimacie sci-fi, ale pomysł wydał się nam wszystkim bardzo interesujący i tak wyłoniło się Galaxy of Trian. Gra o Galaktyce, w której obce rasy walczą o dominację i starożytną
technologię pozostawiona przez potężną rasę Trian.

– Galaxy of Trian na Kickstarterze okazało się hitem: prawie 2 tysiące wspierających, 130 tysięcy dolarów zebranych podczas gdy próg ufundowania gry wynosił niecałe 20 tysięcy. Spodziewaliście się takiego sukcesu?

Tak, wielki sukces był dla nas olbrzymim zaskoczeniem. Gdyby jeszcze rok temu ktoś mi powiedział, że zbierzemy na Kickstarterze 130 tysięcy dolarów, pomyślałbym, że zwariował :) Oczywiście bardzo się cieszymy, że ten rok ciężkiej pracy udało się przekuć na taki sukces, jednocześnie zdajemy sobie sprawę z ciążących na nas zobowiązaniach wobec ludzi, którzy wsparli nasz projekt. Przed nami jeszcze wiele miesięcy wytężonej pracy.

Galaxy-of-Trian-ekipa

 

– Co waszym zdaniem zaważyło na takiej popularności projektu? Jak i gdzie promowaliście akcję?

Nie łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Czasami w projekcie na Kickstarterze jest to coś, co przekonuje Cię do rzucenia kilku groszy. Najważniejsze chyba jest pierwsze wrażenie i atrakcyjność samego produktu. Rynek gier planszowych to obecnie setki premier rocznie, a duża większość z nich przepada bez echa. My staraliśmy się promować grę na Facebooku oraz w mediach branżowych. Myślę, że portale społecznościowe to doskonały sposób na promowanie nowych przedsięwzięć, nie tylko z branży gier planszowych. Informacje rozchodzą się tam lotem błyskawicy. Wystarczy jedynie właściwie wykorzystać zainteresowanie innych ludzi twoim projektem.

– Chyba każdy twórca gier marzy o takim sukcesie. Jakie wskazówki możecie dać na temat prowadzenia kampanii na Kickstarterze?

Podświadomie każdy z nas wiązał z Kickstarterem olbrzymie nadzieje, każdy podchodził do tego ze sporym dystansem. Od początku walczyliśmy z czasem i chcieliśmy aby wszystko co związane z kampanią było przygotowane na najwyższym poziomie. Nie zdawaliśmy sobie na początku sprawy jaki to wysiłek. Przygotowanie filmu promocyjnego, muzyki, znalezienie właściwego lektora wiązało się z dużym nakładem pracy i tylko dzięki pomocy przyjaciół zdążyliśmy ze wszystkim na czas. Trud się jednak opłacił. Dostaliśmy masę pochlebnych opinii na temat filmu i
chyba właśnie on przyczynił się do takiego sukcesu. Oczywiście w trakcie trwania kampanii dorzucaliśmy do projektu opinie zagranicznych recenzentów, które dodatkowo przekonały ludzi do naszej gry. Gra po prostu się spodobała. Oczywiście odpowiadaliśmy na niezliczone ilości maili i komentarzy dotyczących mechaniki gry i dalszych planów. Stała komunikacja z ludźmi to bardzo istotna sprawa. Każda osoba potencjalnie zainteresowana wsparciem projektu chce wiedzieć o nim jak najwięcej, a udzielanie wszelkich informacji czyni Cię wobec takich
osób bardziej wiarygodnym.

– Z którego elementu gry jesteście najbardziej dumni?

Jeżeli miałbym wybrać jeden element, z którego jesteśmy najbardziej dumni, to pewnie będzie to pudełko, które robi ogromne wrażenie. Pudełko jest pokryte miękką, delikatna folią typu soft a logo gry jest wypukłe. Staraliśmy się również uzyskać najwyższą jakość komponentów i myślę, że udało nam się to zrobić na najwyższym możliwym przez nas do osiągnięcia poziomie.

photo-main

 

– Jak długo trwały prace nad grą, a ile czasu zabrały testy? Czy w ich trakcie pojawiły się jakieś problemy, czy przekazany testerom produkt w zasadzie bez zmian dotrwał do fazy produkcyjnej?

Prace nad grą trwały około roku. Początkowa wersja oddana testerom do rąk ewoluowała w trakcie testów i dopiero po paru miesiącach uzyskaliśmy końcowy produkt, pozbawiony wszelkich błędów. W testach brało udział ponad sto osób. Testerzy podeszli do tematu bardzo poważnie, za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni. Każda uwaga oraz opinia była przez nas dogłębnie analizowana a wszelkie zmiany wprowadzane na bieżąco były testowane i korygowane. W trakcie testów zaszło kilka zmian, ale oczywiście trzon rozgrywki nie uległ zmianie. Po prostu wszystko zostało właściwie doszlifowane.

– Mówicie, że gra będzie przyjazna młodszym i początkującym graczom, a z drugiej strony doświadczeni gracze też nie będą się nudzić. Jak chcecie to osiągnąć? W drodze do zwycięstwa będzie się liczyć bardziej szczęście, czy umiejętności strategiczne?

W grze zostało zaimplementowanych kilka wariantów rozgrywek. Prosty wariant rodzinny, który pozwala na rozgrywki z najmłodszymi graczami, wariant podstawowy obejmujący wszystkie zasady. Gra została wydana w wersji Deluxe zawierającej pierwszy dodatek,”Początek Podboju”. Wprowadza on dodatkowe jednostki w postaci statków kosmicznych. Dzięki nim rozgrywka staje się bardziej dynamiczna i
wprowadza więcej negatywnej interakcji pomiędzy graczami. Mechanika gry pozwala również na rozgrywki drużynowe oraz łączenie kilku egzemplarzy.

Galaxy of Trian jest grą kafelkowa więc jak najbardziej istnieje element losowości przy dociąganiu nowego kafelka. Postanowiliśmy jednak zminimalizować losowość dzięki zastosowaniu dwustronnych kafelków. Przed dociągnięciem gracz zawsze widzi co najmniej jedną stronę kafelka i to determinuje jego decyzję. Galaxy of Trian to gra, w której gracze mogą zdobywać punkty na kilka różnych sposobów, a co za tym idzie, stosować wiele taktyk i manewrów.

– Pewnie słyszycie to od każdego, ale grafiki w grze robią naprawdę niesamowite wrażenie, a pudełko jest jednym z piękniejszych, jakie widziałem. Kto za nie odpowiada, skąd się wziął i gdzie można jeszcze podziwiać jego prace?

Grafika robi na każdym ogromne wrażenie. Od samego początku chcieliśmy zrobić grę z piękną szatą graficzną, ale to co stworzył Andrzej Sykut przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Andrzej doskonale odnalazł się w klimacie gry i puścił wodzę fantazji. Jest to pierwszy projekt gry planszowej, przy którym pracował Andrzej, ale ponieważ sam grywa w planszówki podszedł do tematu z olbrzymim zaciekawieniem i zaangażowaniem. Galaxy of Trian nie byłby tym czym jest bez wyobraźni i wielkiego talentu Andrzeja.

galaxy-of-trian-board

 

– Gra została ufundowana, pieniądze są, maszyna ruszyła. Czy po wydaniu gry planujecie rozwijać ją jeszcze bardziej? Na co możemy liczyć w przyszłości i jak odległa ta przyszłość będzie?

Produkcja gier ruszyła, ale my nie zamierzamy spocząć na laurach. Będziemy chcieli rozwijać grę poprzez kolejne większe lub mniejsze dodatki. Obecnie gotowych jest kilka dodatków: Wealth of Ancients, Wormholes, Expand the Galaxy oraz dwie nowe rasy: Sslyx i Arvori. Na pierwszy kwartał przyszłego roku planujemy duży dodatek, który wprowadzi specjalne, indywidualne zdolności dla każdej z ras, ponieważ w tym momencie różnice pomiędzy rasami są jedynie kosmetyczne. Nie możemy też zapominać o elektronicznej wersji Galaxy of Trian, która zawita
na mobilne platformy już w przyszłym roku.

– Kampania na Kickstarterze okazała się wielkim sukcesem! Planujecie założyć swoje wydawnictwo, spróbować swoich sił z kolejnymi projektami?

Chcemy wykorzystać szansę, jaką dał nam los w najlepszy możliwy sposób. Założenie wydawnictwa i tworzenie kolejnych gier planszowych to rzeczy jakie w najbliższym czasie będą zaprzątać nasze głowy, a głowy mamy pełne pomysłów na przyszłość i na kolejne projekty.

– Dziękuję za rozmowę i powodzenia!

Dziękuje i przy okazji pragnę pozdrowić wszystkich fanów Galaxy of Trian.