Gram na Planszy

Superbohaterowie – recenzja

Opublikowany:
Przez: Magdalena Cieślak

Uwaga! Uwaga! Krwiożercze pająki atakują! Chcą zniszczyć wszystko, co tylko napotkają na swojej drodze. Musimy temu zapobiec! Ale jak? Trzeba wezwać pomoc! Superbohaterowie na pewno pomogą! :)

Dziś na tapecie jedna z gier wydawnictwa Fox GamesSuperbohaterowie. Jest to gra, w której każdy gracz ma za zadanie ściągnięcie do swojego miasta superbohaterów, którzy będą walczyć z bestiami. Można sobie pomagać lub przeszkadzać – jak kto woli, jednak cel jest jeden – pokonanie pająków. Jeżeli ktoś zbierze odpowiednią ilość superbohaterów – wygrywają wszyscy (choć punkty liczone są osobno) :)

SONY DSC

Co w pudełku?

  • 72 karty superbohaterów (po 12 w każdym z 6 rodzajów, w tym 12 kart jokerów, czyli super superbohaterów!)
  • 10 kart eksplozji (5 pojedyńczych i 5 podwójnych)
  • 10 kart zmutowanych orłów (5 pojedyńczych i 5 podwójnych)
  • 6 kart ogromnych pająków
  • 5 plansz miasta (do wyboru Warszawa, Londyn, Tokio, Nowy Jork, Berlin)

Jak wygląda rozgrywka?

Każdy z graczy otrzymuje jedną planszę miasta i 2 karty z wierzchu potasowanego stosu. Grę rozpoczyna osoba, która ostatnio uratowała świat przed zagładą (lub opcjonalnie najmłodszy gracz ;))

W swojej turze trzeba zagrać dokładnie jedną kartę. Jeżeli jest to superbohater lub pająk, kładziemy je na planszy miasta swojego lub przeciwnika. Jeżeli chcemy zagrać kartę wybuchu lub orła, kładziemy je na stosie kart odrzuconych i wykonujemy odpowiednie działania. Pojedynczy wybuch pozwala usunąć z plansz miast dowolną kartę (swoją lub przeciwnika), podwójny usuwa 2 karty (mogą być z 2 różnych plansz), pojedynczy orzeł zabiera wybraną kartę z planszy i przenosi je w dowolne miejsce na innej planszy, natomiast podwójny orzeł (a dokładnie chodzi o symbole kart pod spodem), zamienia miejscami dwie dowolne karty na planszach miast. Po zagraniu karty dobieramy jedną ze stosu i swoją turę ma gracz po lewej stronie.

SONY DSC

Celem rozgrywki jest posiadanie na swojej planszy 5 różnych superbohaterów. Sprawa jednak nie jest taka prosta, ponieważ:

  • gracze mogą sobie przeszkadzać i kłaść np. karty superbohaterów, które dany gracz już ma. Wówczas na swojej planszy posiada 3 takie same karty, których musi się pozbyć;
  • gracze mogą sobie przeszkadzać jeszcze bardziej, zagrywając karty wybuchów lub orłów, by coś zniszczyć lub zabrać przeciwnikom. Czasami trochę trwa odbudowanie swoich zasobów;
  • gracze mogą sobie przeszkadzać najbardziej jak się da, kładąc pająki na planszach przeciwników. Tych maszkarad jest najtrudniej się pozbyć.

No właśnie… Ale jak pozbywać się niechcianych kart?

Przede wszystkim pomocne tutaj są wybuchy i orły. To dzięki nim pozbędziemy się pająków i niechcianych superbohaterów (chodzi tutaj o powtarzające się karty). Ale fajna i pomocna jest jeszcze jedna rzecz – każdego superbohatera można położyć na określonym innym superbohaterze (ta informacja znajduje się w lewym górnym rogu każdej karty – np. superbohatera z symbolem ognia można położyć na kartę z symbolem powietrza lub liścia, itd.). Poza tym, jokera można położyć absolutnie w każdym miejscu (i na pustym polu i na wszystkich kartach). On jest najlepszy. Dodatkowo każda karta jokera liczy się jako inny superbohater, dzięki czemu można wygrać grę mając na swojej planszy miasta np. same jokery, albo 2 różne postacie i 3 jokery, itd.

Gramy tak długo, aż którykolwiek z graczy zdobędzie 5 różnych superbohaterów. Wówczas wszyscy gracze wygrywają walkę z krwiożerczymi pająkami i mogą świętować zwycięstwo!

SONY DSC

Wariant punktowy:

Jak już pisałam, gra kończy się w momencie, kiedy którykolwiek z graczy zgromadzi 5 różnych superbohaterów w swoim mieście. Ale Fox Games przygotował dla nas wariant, w który gramy np. 3 rundy pod rząd i po każdej z nich podliczamy punkty wedle zasady:

  • 1 superbohater – 10 punktów (+ każda jego kolejna karta – 5 punktów)
  • joker – 20 punktów
  • pająk – minus 20 punktów!

Rozgrywkę wygrywa osoba, która po określonej liczbie rund ma najwięcej punktów. Jeśli nie gracie z bardzo młodymi planszówkowiczami, to polecamy właśnie ten wariant.

Ogólne wrażenia:

Rozgrywka toczy się bardzo przyjemnie i płynnie. Mimo średniej ilości kart, możliwości jest sporo. Możemy pomagać sobie lub innym albo też im przeszkadzać. Ale ponieważ w ręku mamy tylko dwie karty – i to losowo dobierane – to czasami nawet musimy sobie zaszkodzić albo komuś pomóc – bo po prostu nie mamy innego wyjścia. Bardzo często trzeba również naprawiać katastrofy wywołane przez przeciwników lub radzić sobie w niepotrzebnymi kartami w ręku. Możliwości wiele, zatem i zabawa niezła. Gra jest fajna również dlatego, że ma banalne zasady, dzięki czemu łatwo i szybka można wytłumaczyć ją każdemu i właśnie każdemu się podoba – dzieciom i dorosłym bez wyjątku.

SONY DSC

Rozgrywka jest krótka, dzięki czemu można zagrać zawsze. Ani jej przygotowanie nie zajmuje dużo czasu ani nie potrzeba marnować kilku godzin na rozgrywkę. Szybko i sprawnie zagramy 3 rundy i można iść spać lub co tam lubimy :)

Kolejnym plusem jest to, że gra jest po prostu ładna i kolorowa. Fajny jest pomysł z 5 różnymi miastami do wyboru. Porządne karty. Klimatyczne grafiki. Małe pudełko. To wszystko sprawia, że grę warto mieć i co jakiś czas wyjąć ją na stół.

Podsumowanie:

Uważam, że gra jest fajna i warto ją mieć. Jest dobrze i ładnie zrobiona. Dodatkowym atutem są banalne zasady. Wszyscy, z którymi do tej pory grałam mówili jednoznacznie, że jest super. Najbardziej jednak podoba się dzieciakom. Raz – fajny temat. Chłopaki wprost uwielbiają superbohaterów. Plus fakt, że można sobie przeszkadzać. To, nie wiedzieć czemu, wywołuje najszerszy uśmiech u najmłodszych. Ale myślę, że to nieszkodliwe, a wręcz odwrotnie – żeby skutecznie przeszkodzić rywalowi, trzeba się solidnie nakombinować, a to przecież nic złego :) Superbohaterowie nie nadają się na posiadówy doświadczonych graczy, ale rolę szybkiego fillera spełnia doskonale.

Podstawowe informacje:

  • Autorzy: Michael, Matthew i Joshua Laird
  • Ilustracje: Zofia Burkowska
  • Wydawnictwo: Fox Games
  • Wiek: 6-106
  • Ilość graczy: 2-5
  • Czas gry: 15 minut
  • Cena: ok. 42 zł (Gamiko)

Plusy:

  • dobrze wykonane
  • kolorowe
  • banalne zasady
  • niewielkie pudełko
  • fajne, przyciągające uwagę dziecka elementy
  • doskonali zdolności strategiczne najmłodszych
  • bardzo podoba się dzieciakom!
  • dobra cena

Minusy:

  • wariant bez punktów można skończyć w dosłownie minutę

 

Dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Logo FoxGames 2013 color