Gram na Planszy

Znalezione na Kickstarterze: Mare Nostrum

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Dwie godziny wystarczyły, by faktem stało się wydanie gry Mare Nostrum! 22 maja wystartowała międzynarodowa (6 różnych wersji językowych!) kampania crowdfundingowa wydania gry Mare Nostrum, której polską wersję dostaniemy dzięki wydawnictwu Phalanx. Jesteście gotowi podbić antyczny świat?

Od rozpoczęcia kampanii praktycznie codziennie odkrywane są dodatkowe cele. Gra cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że w tydzień zrealizowano już 20 celów dodatkowych. Do końca akcji zostało 38 dni. Z małej gry „zrobiła się” gra olbrzymia. Osoby, które wsparły akcję otrzymają m.in. drewniane znaczniki legionów, trójrzędowców oraz warowni, planszę z torem punktów, instrukcję do dodatku do wersji dwuosobowej, mini dodatki, nowych bohaterów oraz cuda, zasłonki dla graczy, plastikową wypraskę, a także streszczenie zasad dla graczy.

Mare Nostrum trafi również do „normalnej” dystrybucji, jednak wszystkie dodatki oznaczone jako „Kickstarter exclusives” trafią tylko do osób, które kupiły grę poprzez akcję na Kickstarterze. Do wyboru jest siedem „opcji zakupu” w cenach od 65 do 195 dolarów – LINK DO AKCJI.

 

O GRZE

Mare Nostrum: Imperia to legendarny tytuł, łączący to co najlepsze w grach politycznych, strategicznych i cywilizacyjnych. Gracze prowadzą starożytną cywilizację, by zdominować antyczny świat. Potęgę i chwałę zdobywają poprzez poszerzanie granic swojego państwa, rozwój handlu oraz budowę miast, rynków i świątyń. Pozyskują dla swej sprawy mitycznych bohaterów oraz budują cuda starożytnego świata, tak by przyćmić swoich sąsiadów. Trzeba mieć jednak na nich baczenie, gdy zaczną pożądać naszych bogactw.

Na początku rozgrywki każde imperium rozciąga się na trzy prowincje i dysponuje podobnym, ale różnorodnym potencjałem. To od gracza będzie zależało, jakie strategie rozwoju i osiągnięcia zwycięstwa wybierze jego cywilizacja:

  • rozwój handlu i budowa cudów antycznego świata,
  • rozwój kultury i budowa Wielkiej Piramidy,
  • stworzenie militarnej potęgi i podbój innych prowincji i imperiów,
  • ogłoszenie politycznej dominacji poprzez zdobycie tytułów Przywódcy Handlowego, Kulturowego oraz Militarnego.

mare nostrum 1

CO NOWEGO W DRUGIEJ EDYCJI

Warunki zwycięstwa

Liczba możliwych dróg osiągnięcia zwycięstwa została podwojona. Teraz sam wybierzesz swoją strategię wygranej, w zależności od stylu, w jakim lubisz i potrafisz grać! Pytanie tylko, czy inni gracze zdołają cię wyprzedzić, albo powstrzymać…

Zasoby i komponenty gry

Zmianie uległa plansza, tak by rozgrywka dla poszczególnej liczby graczy była lepiej zbalansowana (także w wariancie dla 2 osób!). Dochody z podatków i towary będą przedstawione za pomocą żetonów. Pojawi się nowy, 13 rodzaj towarów. Liczba i znaczenie budowli (rynki, świątynie, miasta) została zwiększona. Bohaterowie i cuda świata zostali przeniesieni z kart na żetony.

mare nostrum 3

Handel

System handlu został zaprojektowany na nowo. Jeśli zdominujesz kwestie handlu, będziesz narzucał pozostałym graczom liczbę możliwych wymian za pomocą trzech dwustronnych żetonów o wartościach: „0 albo 5″, „1 albo 2″ i „3 albo 4″. Po wybraniu danego żetonu wróci on do dostępnej puli dopiero po zagraniu pozostałych. Dodano legendarne miasta, które produkują towary znane wyłącznie temu, kto je kontroluje. Dzięki temu będziesz mógł utajnić część zasobów swojej cywilizacji przed przeciwnikami.

Budowa

Każdy zdobyty bohater i cud świata podnosi koszt zakupu kolejnego o 1 towar. Wyjściowa cena to 6 towarów, zatem 10 bohater/cud świata będzie kosztował aż 10 towarów! Taka zasada ogranicza efekt kuli śniegowej, pozwalając zarazem na pozyskanie w rozsądnej cenie 2-3 bohaterów i cudów, które będą istotnym wsparciem dla wybranej przez ciebie strategii. Budowa w nowej prowincji twojego imperium będzie możliwa już w turze, w której ją przyłączyłeś.

Walka

Starcia lądowe i morskie będą rozgrywane za pomocą różnych kości. Kostka lądowa ma na swoich ściankach wartości 3, 3, 4, 4, 5, 6 a morska 2, 3, 3, 4, 4, 5. Ta zmiana zmniejsza losowość walk i zwiększa wagę decyzji podjętych przed bitwą. Dużo trudniej będzie doprowadzić do sytuacji blokady morskiej jednego gracza za pomocą nielicznej floty. W takcie walki lądowej fortece przyjmą na siebie pierwsze trafienie, co zwiększy ich użyteczność. Dzięki tym zmianom bitwy wygrywać będą stratedzy, a nie szczęściarze.

mare nostrum 4

MARE NOSTRUM: ATLAS

Kampania Mare Nostrum na Kickstarterze idzie w iście zawrotnym tempie: zebrano już ponad 250 tysięcy dolarów, podczas gdy kwota do wydania gry wynosiła 15 tysięcy. Dzięki temu odblokowano już 20 dodatkowych nagród wynikających z przekraczania kolejnych progów wsparcia, a kolejne już czekają na swoją kolej.

Każda kupiona na Kickstarterze gra będzie miała również pudełko z dodatkiem, w którym znajdzie się mnóstwo dodatkowych modułów, którymi będzie można urozmaicić podstawową rozgrywkę.

Co dokładnie z nim znajdziemy najlepiej wyjaśni samo wydawnictwo na TEJ STRONIE.

mare nostrum 5

Gotowi wesprzeć ten świetnie zapowiadający się projekt? 65$ to cena gry i wszystkich odblokowanych nagród dodatkowych, a wysyłka polskiej wersji językowej do Polski jest darmowa dzięki zaangażowaniu się w projekt wydawnictwa Phalanx.