Gram na Planszy

Bright Future – recenzja

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Bright Future to postapokaliptyczna gra planszowa wydawnictwa Ogry Games, w której przyjdzie nam zmierzyć się nie tylko z nową, brutalną rzeczywistością, ale również naszymi nowymi, jeszcze bardziej niebezpiecznymi sąsiadami. Zobaczcie co kryje się w tunelach…

Wykonanie

Gra prezentuje się bardzo dobrze, co mam nadzieję udało nam się pokazać w unboxingu. Od pudełka, przez wszystkie komponenty, aż po instrukcję – każdy element gry nie pozwoli nam zapomnieć w jakim świecie się znajdujemy i z czym będziemy mieli do czynienia. Gra jest ciemna i ponura, ale taka właśnie powinna być. Jednak nawet w tej przytłaczającej rzeczywistości znalazło się miejsce na nieco humoru, który widać przede wszystkim w kartach postaci, na których każdy bohater ma swoje idealnie dopasowane motto, które musicie koniecznie przejrzeć zaraz po otwarciu pudełka ;) Karty dosyć szybko strzępią się na krawędziach, więc radziłbym je od razu zakoszulkować. Ponadto obok rewelacyjnych rewersów kart oraz grafik na dużych kartach trafimy również na niezbyt udane graficznie karty przedmiotów – chociaż to już pewnie kwestia gustu. Niemniej wykonanie gry oceniłbym na dobre 7/10.

bright future-1-2

Próg wejścia i zasady gry

Próg wejścia moim zdaniem jest dosyć wysoki – nawet dużo za wysoki. Składa się na to kilka czynników: 3 tryby rozgrywki, dużo informacji tekstowych i ikonograficznych na kartach, które niekoniecznie są przejrzyste, a do tego wszystkiego sporo reguł i beznadziejnie napisana instrukcja. Od początku ciężko się połapać co jest czym, co do czego służy, które wartości na kartach są nam potrzebne w danym momencie itd. Bardzo lubię gry, w których wystarczy raz przejrzeć instrukcję i od razu usiąść do rozgrywki posiłkując się jej pomocą jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Gry z prostymi zasadami, ale dające dużo możliwości. Bright Future niestety tego warunku nie spełnia i naukę zasad wspominam jako drogę przez mękę, jakbym sam szedł tymi tunelami i walczył ze zmutowanymi regułami. Może wprowadzać to w klimat gry, ale zakładam że jednak nie taki był cel. Z mojej strony 2/10.

bright future-1-3

Mechanika

Bright Future to przede wszystkim 3 gry w 1. Mamy trzy tryby rozgrywki i każdy z nich sporo różni się od pozostałych. Każdy z nich korzysta z innej strony planszy (ostatni nie ma planszy wcale), ma inne zasady i pozwala zajrzeć do tuneli z nieco innej perspektywy.

Podziemna gorączka to kooperacja dla 2-4 graczy, których zadaniem będzie ocalić mieszkańców tuneli przed epidemią. Będziemy zatem eksplorować tunele, w których ciągle będziemy spotykać najróżniejsze, rzadko kiedy przyjemne, sytuacje. Epidemia już wybuchła, zatem walczyć będziemy również z czasem. Warto zdobyć pomoc najemników, ale przede wszystkim samemu trzeba „dopakować”. Fajny, chociaż wymagający tryb przygodowy, w którym kapitalnym pomysłem jest budowanie mapy tuneli z kart. 8/10

Tunel władzy znacznie zmienia rozgrywkę. Tym razem mamy do czynienia z trybem rywalizacji dla 1 do 5 osób. Tytułowy tunel władzy prowadzi ponoć do ogromnego sowieckiego bunkra, w którym znajdziemy wszystko, żeby przeżyć w postapokaliptycznej rzeczywistości. Dotrzeć jednak chce do niego każdy, tak więc w trakcie rozgrywki będziemy walczyli z innymi graczami oraz wszystkim, co spotkamy na swojej drodze. Sprawę utrudnia również fakt, że nie tylko musimy być pierwsi przy drzwiach schronu, ale również musimy znać do niego kombinację. Interakcja nie jest co prawda wymuszona, ale warunki ku niej stworzone są idealne :) 7/10

Arena to pojedynek dla 2 graczy rozgrywany bez planszy. Każdy dostaje trochę sprzętu, zasobów i rozpoczyna się pojedynek w którym zwycięzca może być tylko jeden. Niby fajnie, że możemy pograć również w tak prosty sposób, tryb ten jednak potraktowałbym jedynie jako ciekawostkę – w porównaniu do dwóch pierwszych wydaje się być wrzucony na siłę. Ot zwykła naparzanka w której sprawdzamy kto trafił lepsze karty. 3/10

bright future-1-5

Interakcja

Różne tryby gry powodują, że zarówno fani i przeciwnicy negatywnej interakcji znajdą coś dla siebie. Jak już wspominałem, tryb kooperacyjny pozwoli nam połączyć siły dla dobra ludzkości, podczas gdy dwa pozostałe tryby zdecydowanie stawiają na interakcję między graczami, którzy walczą ze sobą o każdy skrawek tunelu i wszystko co uda się w nim znaleźć. Cały czas czujemy zagrożenie nie tylko ze strony gry, ale również innych graczy, co nie tylko świetnie oddaje klimat gry, ale również będzie dużym plusem dla fanów bezpośredniej rywalizacji. 10/10 za to, że dla każdego znajdzie się odpowiedni tryb z odpowiednią ilością interakcji.

Motyw przewodni i klimat

Bright Future osadzone jest w postapokaliptycznej rzeczywistości i widać to na każdym kroku! Możemy wcielić się zarówno w ludzi, jak i w mutantów. Wszystkie lokacje możliwe do odwiedzenia wydają się żywcem wyjęte z koszmarów o klaustrofobicznych miejscach i potworach w nich się czających. Każde spotkanie może być niebezpieczne i gra nie pozwala nam o tym zapomnieć. Chodzimy po tunelach, walczymy nie tylko z napotkanymi, wrogo nastawionymi mieszkańcami nowego świata, ale też z chorobami, z czasem, z sobą nawzajem. Zbieramy różnoraki sprzęt, który pozwoli nam pokonać wszelkie przeszkody, rekrutujemy również najemników, którzy mogą nam pomóc w trakcie kolejnych przygód. Przez cały czas czujemy się jednak mali i narażeni, wystawieni na niebezpieczeństwa, z których każde kolejne może być naszym ostatnim. Za ciągłe zagrożenie dam 8/10.

bright future-1-4

Podsumowanie

Bright Future to solidna, jednak nie pozbawiona wad gra. Na plus na pewno przemawia świetnie oddany klimat postapo, który zachowany jest praktycznie w każdym elemencie. Na pewno również na pochwałę zasługują różne tryby gry, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie, a regrywalność znacznie zyskuje. Również wydanie może nie idealne, ale jednak jest zdecydowanie na plus.

Nie spodobał mi się za to wysoki próg wejścia – pierwsze partie były koszmarne do ogarnięcia. Sporo osób może nie chcieć przez to przechodzić, a następna część podaruje sobie tytuł ze względu na tematykę – nie wszystkim spodoba się ten klimat i wszechobecne ciemne kolory. Niemniej jeśli klimat wam odpowiada i nie boicie się ciężkiej przeprawy z instrukcją, to Bright Future okaże się naprawdę dobrym tytułem, który wciągnie was na wiele rozgrywek. Do zobaczenia w tunelach!

Podstawowe informacje

  • Autorzy: Radomir „Gadina” Mirchev
  • Wydawnictwo: Ogry Games
  • Wiek: 12+
  • Liczba graczy: 1-5
  • Czas gry: ok. 120 minut
  • Cena: 139 zł (Ogry Games)

Plusy

  • Bardzo przyzwoite wykonanie
  • 3 gry w 1
  • Świetne rewersy kart
  • Przytłaczający klimat tuneli
  • Cytaty na kartach bohaterów :)
  • Zarówno dla fanów, jak i przeciwników negatywnej interakcji

Minusy

  • Dla niektórych: klimat postapo
  • Wysoki próg wejścia
  • Bardzo słabo napisana instrukcja

 

Dziękujemy wydawnictwu Ogry Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.