Gram na Planszy

Czacha Games – wywiad o Carlu Chudyku i planach na przyszłość

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Kampania gry Impuls zakończyła się sukcesem, dzięki czemu będziemy niedługo mogli cieszyć się kolejną karcianką znakomitego Carla Chudyka. Jakie jeszcze jego gry szykuje nam wydawnictwo Czacha Games? I jakie mają dalsze plany? Odpowiedzi znajdziecie w wywiadzie, na który serdecznie zapraszam.

– Gratuluję kolejnego ufundowanego projektu! Skąd pomysł na Impuls i w ogóle współpracę z Carlem Chudykiem? Bo kolejne jego gry również zamierzacie wydawać.

Dzięki za gratulacje, ale to w pierwszej kolejności gratulacje należą się wszystkim wspierającym. Impulsem zainteresowaliśmy się już kilka miesięcy temu, gdyż jak wiesz współpracujemy z Asmadi Games przy okazji serii „Nie Testowaliśmy Tego…”. Co prawda ich wersja wykonania nas nie przekonała, ale okazało się, że oni mają prawa tylko do wersji angielskiej i nie mogę i nam dać. Skontaktowali nas z Carlem Chudykiem i zaczeliśmy rozmowy. Bardzo fajny z niego koleś i bardzo się ucieszył z naszej propozycji. Dotarliśmy też do fanowskiej edycji Zaka Eidsvooga, która zrobiła na nas ogromnie pozytywne wrażenie. Udało nam się do niego dostać i po negocjacjach zakupiliśmy pakiet designu TYLKO dla polskiej edycji gry.

Jeśli chodzi o współprace z Chudykiem – jest ona na dobrej drodze. Informowaliśmy Was już, że mamy licencję na wszystkie wersje językowe jego najnowszej gry „The Bird Told Me to do it” – polska wersja „Ptaszki Ćwierkają”, a jej światowa premiera odbędzie się w polsce w sierpniu tego roku. Planujemy wydać ją również w wersji angielskiej na platformie Kickstarter na jesieni tego roku. Jesteśmy z nim w stałym kontakcie mailowym, telefonicznym i skypowym także wszystko ustalamy i dopracowujemy bardzo szybko z nim, a na wszelkie pytania dostajemy odpowiedź max na następny dzień. Bardzo sobie cenimy tą współpracę i mamy nadzieję, że jego kolejne gry też będą trafiać do nas, a finalnie do polskich graczy – gdyż sama jego marka na tym rynku jest już na bardzo wysokim poziomie i każda kolejna gra to zawsze spory sukces.

– Co możecie powiedzieć o grze „Ptaszki ćwierkają”? Czy oprócz tej gry szykują się już jakieś kolejne od Chudyka?

„Ptaszki Ćwierkają” to karcianka w stylu Carla. Graficznie dostaliśmy prototyp od niego, więc całość designu została stworzona od zera przez rodzimego grafika Dawida Wiącka. Efekt końcowy w naszym odczuciu jest świetny – co stwierdził również Carl krótkim słowem „Wooow” :)

W pudełku znajdziemy talię 56 kart oraz instrukcję. Karty podzielone są na 6 rodzajów ptaszków (każdy rodzaj w innym kolorze i z inną grafiką) oraz karta startowa i karta Pass. Aktualnie prototyp jest ogrywany i doprecyzowane są wszelkie nieścisłości w instrukcji – chcemy żeby finalnie instrukcja i opisy akcji na kartach były łatwo przyswajalne nawet dla graczy casualowych. Wszystko na bieżąco wyjaśniamy z Carlem. Myślę, że do końca czerwca powinniśmy mieć już wersję beta polskiej instrukcji gry – oczywiście opublikujemy ją zanim wystartujemy z kampanią na wspieram.to.

– Jakie macie dalsze plany na przyszłość? Będziecie ograniczać się do niewielkich karcianek, czy może szykujecie już dla nas jakąś dużą grę, znany tytuł?

W tym roku „Czacha Games” debiutuje pod tą nazwą na polskiej scenie wydawnictw gier. Na pewno wydamy pozostałe 3 części z serii „Nie Testowaliśmy Tego..” – 16 czerwca ruszyła kampania na wspieram.to drugiej części pod nazwą „Nie Testowaliśmy Tego Również”. Dodatkowo na przełomie czerwca/lipca planujemy wydać grę „Gangsterzy” (mimo nieudanej kampanii na wspieram, jednak w naszym przekonaniu ta lekka karcianka znajdzie grono swoich odbiorców, bo dla nas jest po prostu fajną grą). Jeśli chodzi o duże tytuły to jesteśmy w stałym kontakcie z dużymi wydawnictwami chociażby takimi jak TMG, AEG, Bezier, Mage Company, Game Salute – tematów jest sporo i chcielibyśmy zakończyć ten roku „dużą grą” wydaną w listopadzie. Jak wiesz mieliśmy możliwość wydania DoomTown-a ze wszystkimi dodatkami, ale po konsultacjach społecznych temat odpuściliśmy. Cieszymy się, że tak duże wydawnictwo jak AEG chciało powierzyć nam realizację ich flagowej gry „DoomTown” (umowę mieliśmy na biurku) i myślę że coś z nimi zrobimy ;).

– Zamierzacie wydawać tylko gry na licencji, czy może początkujący autorzy też mogą zgłaszać się do was z własnymi pomysłami i prototypami?

Tak jesteśmy otwarci na wydawanie gier przez początkujących autorów. Oczywiście zapraszamy i zachęcamy ich do kontaktu z nami. Na pewno każdy temat dokładnie przeanalizujemy i przetestujemy. Ale tak jest możliwość wydania gry przez nasze wydawnictwo początkujących autorów. Zresztą na jesieni będziesz mógł sam to ocenić, bo jeden taki projekt właśnie jest realizowany w tle naszych codziennych obowiązków. Na razie nie chcemy zdradzać co i jak, ale promocja (jeszcze nie oficjalnie przez nas) tej gry już się rozpoczęła.

– To może jeszcze coś o sobie powiecie. W jaki sposób powstało wasze wydawnictwo? Ilu was jest? Co robicie poza wydawaniem gier? I jakie są wasze ulubione tytuły? :)

Hmm… W gry gramy od początku lat 90-tych, czyli już ćwierć wieku. Myślę, że mamy spore doświadczenia jako gracze zarówno w RPG-ach jak i planszówkach (karciankach). W 2014 roku wraz z kolegami założyliśmy wydawnictwo „Ogry Games” i wspólnie pracowaliśmy nad „Metro 2033” oraz „Bright Future”. Jednak pod koniec zeszłego roku, ja zdecydowałem się odejść i założyć „Czacha Games” – powiedzmy mieliśmy inną wizję funkcjonowania wydawnictwa (przy okazji pozdrawiam Chlebaka, Leżaka i Monka). Czacha powstała na początku tego roku formalnie. Oczywiście ostateczne decyzję podejmuję samemu, ale mocno pomagają mi moi kolesie, z którymi testujemy, wyszukujemy i analizujemy tematy do wydania. Przez te pół roku udało mi się poznać wielu wartościowych ludzi, z którymi w różny sposób współpracujemy jako wydawnictwo.

Poza wydawaniem gier, tak zupełnie prywatnie, mam żonę Monikę i dwóch synów: 9-letniego Dawida i półrocznego Kubę. Od 19 lat zawodowo zajmuję się też logistyką i transportem, mam jednak nadzieję, że w niedalekiej przyszłości skupię się już tylko na wydawnictwie, bo tematów coraz więcej :)

A w co lubimy grać? Od kilku lat rządził Descent, teraz Star Wars Imperium Atakuje, ale też nieśmiertelny dla nas Catan. Wiesz, dawniej ulubionymi tytułami był Hero Quest i Space Hulk – bo nic innego nie było – teraz wybór jest ogromy, ale cieszę się, że nadal aktywnie realizujemy nasze pasje w tym temacie. Dzięki bardzo za rozmowę.

 

Na wspieram.to trwa obecnie zbiórka na grę Nie Testowaliśmy Tego Również. Właśnie udało się osiągnąć 100%, kolejne gratulacje! ;)