Gram na Planszy

Szybka partia #11: Gra pomyłek

Opublikowany:
Przez: Magdalena Cieślak

Gra pomyłek to maleńka karcianka towarzyska autorstwa znakomitego Bruno Cathali oraz Ludovica Maublanca, wydana przez Wydawnictwo Trefl w linii Joker Line. Jest to krótka gra imprezowa, w której trzeba mieć refleks, być spostrzegawczym i… no cóż, czasami trzeba być kłamczuchem ;)

Proste zasady to podstawowa cecha gry. Instrukcja jest krótka, wszystko jasno wyjaśnia, a wytłumaczyć nawet najbardziej początkującym graczom można w dosłownie minutę. Jeden z graczy bierze talię kart do ręki, czyta jedno wybrane przez siebie pytanie z pierwszej karty, a drugą ręką pokazuje rewers kolejnej karty. To on wskazuje, czy należy powiedzieć prawdę, czy skłamać. Kolor zielony – mów prawdę, kolor czerwony – kłam w żywe oczy!

Zasady są proste, ale w praktyce nie jest to już tak łatwe. Gra z pewnością jest pełna emocji! Wszystko dzieje się bardzo szybko i na początku wcale nie jest łatwo szybko znaleźć i wypowiedzieć kłamstwo na wydawałoby się banalne i oczywiste pytanie, jak np. jakiego koloru są smerfy. Znając odpowiedź na pytanie automatycznie ma się ją na końcu języka i z reguły każdy potrzebuje chwili, by złapać, czego właściwie się od nas oczekuje.

 

Dużo śmiechu i radości to coś, czego możemy się spodziewać w każdej chwili rozgrywki. Już same pytania niejednokrotnie wprawiają w dobry nastrój. Zabawa zaczyna się jednak na całego, kiedy znając odpowiedź musimy bardzo szybko się przestawić i skłamać, a wszystko to szybciej niż inni gracze. Wielokrotnie podczas rozgrywki wybuchaliśmy śmiechem, co uważam za absolutnie najważniejszy plus tej gry.

Oprawa graficzna nie ma tutaj wielkiego znaczenia, bo to w końcu tylko karty z pytaniami po jednej stronie i zielonymi lub czerwonymi symbolami po drugiej. Zastanawia jednak fakt, że owe kolorowe symbole występują w w trzech rodzajach – kropka, dymek z napisem „prawda” i facet drapiący się po głowie. Nie ma to wpływu na rozgrywkę, więc może w takim razie zapowiada się dodatek? A jeżeli nawet nie, to można samemu coś wykombinować i stworzyć dodatkowe zasady, żeby sobie jeszcze bardziej skomplikować rozgrywkę.

Bardzo fajnym pomysłem są tzw. pytania absurdalne. Czyli takie, na które nie ma odpowiedzi. Wśród pytań normalnych na niektórych kartach pojawiają się takie zaznaczone na niebiesko. Wśród nich znajdziemy np. „jakie ziarno daje krowa?”, „ile jest minut w sekundzie?”, „które uszko misia Colargola było oklapnięte?”, „czy Elvis Presley był dentystą, czy lekkoatletą?”. I kiedy gracz przeczyta tego typu pytanie, należy podać odpowiedź ustaloną przed grą, jak np. „absurd” lub „bazinga”. Każda inna odpowiedź, prawidłowa czy nie, sprawi, że stracimy punkt. Także należy się bardzo pilnować i pod tym względem, co czasami nie jest wcale łatwe.

Krótko acz intensywnie – tyle można powiedzieć o rozgrywce. Wedle zasad gra toczy się następująco: rozgrywający czyta 5 pytań, po czym przekazuje talię kolejnemu graczowi, ten robi to samo, znów przekazuje i tak dalej, aż każdy z graczy odczyta po 5 pytań. Wówczas następuje podliczenie punktów. I takim sposobem grę można zakończyć nawet w 15 minut (przy około 3-4 graczach). Dla nas było to za krótki, tak więc graliśmy na dwa kółka lub po prostu do końca talii.

Regrywalność to nieco złożona kwestia. Z jednej strony wydaje się dość duża, przede wszystkim dlatego, że kart jest 54, a na każdej 6 pytań, co daje ponad 300 pytań. Na pewno trochę czasu minie, zanim nawiedzi nas poczucie, że znamy już wszystkie pytania. Grę wydłuża również fakt, że na każde z nich będzie trzeba powiedzieć prawdę, lub skłamać. Z drugiej strony posiadacz gry będzie miał przewagę nad innymi choćby przy pytaniach absurdalnych, które można łatwo zapamiętać , co wykorzystamy w trakcie gry natychmiast odpowiadając, kiedy inni gracze będą zastanawiać się nad odpowiedzią.

Dla kogo?

Spodoba się Wam, jeśli: lubicie imprezówki; macie ochotę na coś krótkiego; chcecie się pośmiać; macie ochotę wcielić się w rolę kłamczucha, choć raz bez negatywnych konsekwencji tego typu zachowań :)

Lepiej unikajcie, jeśli: wolicie długie tytuły; nie lubicie integrować się ze współgraczami; jesteście tak prawdomówni, że nie macie szansy zdobyć punktów kłamiąc jak najęci, zbyt wolno myślicie :)

Podstawowe informacje:

  • Autor: Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
  • Wydawnictwo: Trefl Joker Line
  • Wiek: 10+
  • Liczba graczy: 3-10
  • Czas gry: ok. 15 minut
  • Cena: 20 zł