Gram na Planszy

Five Tribes: The Thieves of Naqala – recenzja dodatku

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Five Tribes autorstwa Bruno Cathali to doskonała wręcz gra, zdecydowanie jedna z naszych ulubionych. Nic więc dziwnego, że bardzo ucieszyliśmy się, kiedy w sklepach pojawił się mini-dodatek do gry – The Thieves of Naqala. To jednak tylko 7 kart… Warto go więc kupić, czy nie zmieniają nic w podstawowej rozgrywce?

Złodzieje z Naqali to zupełnie nowe karty, chociaż sposób ich pozyskiwania odbywa się na takich samych zasadach, jak kupno Dżinów. Kiedy możemy kupić jednego z nich, możemy zdecydować się również na wierzchnią kartę z nowego stosu składającego się z 6 kart Złodziei. Widoczny jest tylko jeden. Każdy z nich daje 6 punktów na koniec gry… chyba, że zdecydujemy się użyć ich akcji specjalnej. W przeciwieństwie do Dżinów Złodziei można wykorzystać tylko raz. Po użyciu ich karta jest odrzucana, a co za tym idzie punktów za nich nie dostaniemy. Czy warto więc poświęcać 6 punktów za jedną akcję?

To oczywiście zależy, ale w odpowiedniej sytuacji umiejętności Złodziei potrafią nieźle namieszać.

  • Houssain każe graczom usunąć 2 wybrane przez siebie karty surowców awersem do góry, a ty dwie z nich możesz sobie przywłaszczyć.
  • Ziad każe graczom usunąć 1 Wizyra (żótego meeple’a), a ty jednego z nich dodajesz do swoich.
  • Ouafat każe graczom usunąć 1 wybranego przez siebie Dżina, a ty przejmujesz kontrolę nad jednym z nich.
  • Kohdiah każe graczom usunąć 1 wielbłąda z mapy, a ty na jednym w ten sposób zwolnionym miejscu możesz położyć swojego wielbłąda.
  • Shalim każe graczom usunąć 1 palmę lub pałac z mapy, a ty możesz wybrać jedną palmę lub pałac i położyć na kontrolowanym przez siebie obszarze.
  • Madiaar każe graczom odrzucić 1 przedmiot magiczny (z dodatku Artisans of Naqala), a ty zabierasz jeden z nich.

Jak widzicie, The Thieves of Naqala to przede wszystkim początki negatywnej interakcji w Five Tribes. Robimy sobie dobrze przy okazji całej reszcie robiąc źle. Do tej pory mogliśmy co najwyżej zabić jakiegoś pionka rywala wykorzystując członków czerwonego plemienia. Ta akcja zwykle jest jednak bardziej korzystna wykorzystywana na planszy, a nie innym graczu. Tym razem nie mamy już jednak wyboru – złodzieje znają się na swoim fachu i potrafią uprzykrzyć życie innym.

Odpowiednio zagrana karta może przynieść nam znacznie większe korzyści, niż tylko 6 punktów. Czasem może to być różnica nawet 20-30 punktów… i tu pojawia się mały problem, przynajmniej dla nas. Five Tribes było grą, w której każdy sobie punktował i negatywna interakcja między graczami pojawiała się raczej sporadycznie i była pośrednia, jeśli mogę się tak wyrazić.

Złodzieje z Naqali to jednak inna para kaloszy i skradziony w odpowiednim momencie Dżin sprawił, że nie tylko byłem ok. 20 punktów do przodu, ale też do końca gry nad stołem zapadła cisza. Zaraz po tym, kiedy usłyszałem, że jestem „mendziakiem”. Moja druga połowa nie jest fanką przeszkadzania sobie, zabierania i niszczenia, dlatego jeśli sami podobnie uważacie lub macie podobną sytuacją w domu, to Złodzieje z Naqali mogą się nie przyjąć. U nas gry planszowe z negatywną interakcją to nienajlepszy pomysł :)

Podsumowanie

Sam dodatek jest jednak bardzo fajny, chociaż umiejętności poszczególnych złodziei różnią się w sile dość znacznie – balans nie jest ich mocną stroną. Tak czy inaczej wprowadzają do dobrze ogranych już Five Tribes mały powiew świeżości, a fani negatywnej interakcji mogą ponownie zechcieć zerknąć w stronę tej fantastycznej gry. Siódma karta, o której nie wspominałem, to dodatkowy Dżin, którego posiadacz jest odporny na działanie efektów Złodziei. Nie jest to nic przełomowego, a 20 zł to mała cena, ale z kolei tylko za 7 kart… Jeśli jesteście takimi fanami Five Tribes jak my lub brakuje wam w grze negatywnej interakcji, to The Thieves of Naqala będą dobrym zakupem. Jeśli jednak gracie sporadycznie lub nie lubicie sobie przeszkadać, to lepiej będzie ten dodatek sobie odpuścić. I czekać na kolejny – mamy nadzieję, że takie się jeszcze pojawią.

Podstawowe informacje:

  • Autor: Bruno Cathala
  • Wydawnictwo: Days of Wonder
  • Wiek: 13+
  • Liczba graczy: 1-4
  • Czas gry: ok. 90 minut
  • Cena: ok. 20 zł