Gram na Planszy

Wymyśl to! – recenzja

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Wymyśl to! to niewielka gra imprezowa wydawnictwa Rebel, która przywołuje wspomnienia gry w państwa-miasta, która królowała w szkole podstawowej na przerwach i co nudniejszych lekcjach. Jak sprawdza się ten powrót do przeszłości na nieco nowszych zasadach?


W Wymyśl to! zagramy w 2-10 graczy. W pudełku znajdziemy 60 kart tematów i 52 karty liter. Tak niewiele, a tak wiele może się wydarzyć! W każdej rundzie najpierw odkrywana jest kategoria zadania, a po tym, jak już każdy się z nią zapoznał, odkrywana jest litera. Teraz jak najszybciej trzeba podać słowo zaczynające się na tę literę, zgodne oczywiście z wylosowaną kategorią. Osoba, która zrobi to najszybciej, otrzymuje kartę z tematem, która będzie symbolizowała punkt. W ten sposób gramy do końca kart, chociaż zabawa jest na tyle fajna, że nie raz zdarzyło nam się zapisać wynik, przetasować obie talie i kontynuować dalej grę.

wymyśl to

W talii kategorii pojawiają się czasem specjalne karty tematów: „kto da więcej?” czy „kto potrafi krócej?”. Dopiero po nich pojawia się kategoria. Karty te zmieniają nieco zasady i wprowadzają dodatkową rywalizację. Czasem chodzi o to, kto poda najkrótszą odpowiedź, innym razem licytujemy się o to, kto będzie w stanie podać największą liczbę słów. Tego typu zadania są oczywiście też lepiej punktowane, warto więc o nie walczyć. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli zobowiążemy się udzielić np. pięciu odpowiedzi, ale nie uda nam się ta sztuka, wówczas otrzymujemy punkty ujemne. Więc warto mierzyć siły na zamiary.

Kiedy w końcu gracze postanowią zakończyć rozgrywkę, następuje podliczenie punktów – wygrywa osoba z największą ich ilością.

Zasady proste, rozgrywka szybka, ale jak to wygląda w praktyce?

Przede wszystkim w Wymyśl to! nie ma w zasadzie nic nowego. Wspomniane karty specjalne są ciekawe i wnoszą do gry fajny element, ale jest ich za mało. Same kategorie też niestety nie ciągną tej gry. Niektóre bez wątpienia są ciekawe (Przedmiot, który nie mógł istnieć 100 lat temu czy Przedmiot, za pomocą którego mógłbyś popełnić przestępstwo – najlepsze są wyjaśnienia swoich wyborów, np. kiełbasy), czasem też naprawdę wymagające (Przedmiot, którego nie możesz zabrać na pokład samolotu lub moje nemesis: Przysłówek – zanim sobie przypomnę, który to, ktoś już podaje odpowiedź), ale inne albo są nudne (Imię żeńskie, Państwo) albo nie mają za bardzo sensu (Przedmiot, który nie należy do twojej rodziny). Na szczęście zdarzają się też nieco inne tematy, jak Słowo składające się z 6 liter, Słowo z dwiema takimi literami czy Słowo, które nie zaczyna się na tę literę, ale się na nią kończy. Pod tym względem jest jednak trochę nierówno, co wpływa na odbiór gry.

wymyśl to

Co jakiś czas chętnie sięgamy po Wymyśl to!, tym bardziej, że rozgrywka jest szybka i dynamiczna, a emocje są czasem naprawdę warte poświęcenia grze tych kilkunastu minut. Nieraz zdarza się, że próbujemy znaleźć wydawałoby się oczywiste słowo, ale nagle w głowie pojawia nam się pustka, a dodatkową presję wywierają inni gracze, którzy już zaczynają otwierać usta w próbie odebrania nam punktu… Trochę śmiechu, trochę złości, trochę adrenaliny – całkiem przyzwoity wynik, dlatego Wymyśl to! w naszej kolekcji zostanie, chociaż nie jest najlepszą grą słowną, jaką mamy. Ale może to skojarzenie z państwa-miasta działa na jej korzyść?

Podstawowe informacje

  • Autor: Nikolay Pegasov
  • Wydawnictwo: Rebel
  • Wiek: 7+
  • Ilość graczy: 2-10
  • Czas gry: ok. 20 minut
  • Cena: ok. 35 zł

Plusy

  • nowa wersja państwa-miasta
  • szybka i dynamiczna rozgrywka
  • karty specjalne
  • gramy ile chcemy

Minusy

  • nierówne kategorie – większość jest fajna, ale część jest za prosta lub zbyt przekombinowana
  • co prawda to tylko karty ze słowami/literami, ale jednak graficznie jest bardzo biednie
  • nic odkrywczego