Gram na Planszy

Ryzyk Fizyk – recenzja

Opublikowany:
Przez: Magdalena Cieślak

Ryzyk Fizyk , czyli jedna z najnowszych gier wydana przez Egmont, to zgodnie z opisem na pudełku „najczęściej nagradzana gra imprezowa”! Ale czy zasłużenie? W kilku następnych akapitach postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Ile koni wzięło udział w ekranizacji „Krzyżaków” z 1960 roku? Ile metrów wynosi rekord długości skoku narciarskiego (do marca 2017 r.)? Ile procent Polaków regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzysta z Internetu? W którym roku przestano produkować Polskiego Fiata 126p? Nie znasz odpowiedzi na te pytania? TO NIC! Na szczęście w niczym to nie przeszkadza, bo tutaj nie o wiedzę chodzi, ale o dobre obstawianie, ryzyko i… na pewno odrobina zacięcia hazardowego też się przyda :)

Owszem, wiedza pomaga, ale w tej grze nie trzeba znać dokładnej odpowiedzi: wystarczy, że trafisz „mniej więcej” (chociaż lepiej mniej, niż więcej), ale nawet będąc gdzieś daleko od prawidłowej odpowiedzi (człowiek zdecydowanie nie ma ponad dwóch tysięcy kości) w żadnym stopniu nie przekreślasz swoich szans na zwycięstwo. Poza tym wszyscy wiemy, że najważniejsza jest dobra zabawa i kupa śmiechu, a nie dobre odpowiedzi ;)

Ryzyk Fizyk, czyli kupa śmiechu gwarantowana!

Uśmiech nie znikał z twarzy graczy przez każdą partię, jaką rozegraliśmy. Różni ludzie, różne pytania, a jednak wszyscy bawili się świetnie. Najczęściej całe salwy wywołują odpowiedzi, a bardziej fakt, jak skrajnie mogą się one różnić. Na przykład, przy pytaniu: „Ile kilogramów ważył pierwszy komputer ENIAC?” pojawiły się odpowiedzi 112, 250, 1800 i 2350. Każdy śmieje się widząc takie różnice, co dodatkowo potęguje poprawna odpowiedź – ale tej nie będziemy wam zdradzać. Innym razem, na pytanie: „W ilu krajach na świecie w 2016 roku angielski był językiem urzędowym?”, wszyscy gracze odpowiedzieli w zakresie 11-15, a ktoś inny stwierdził, że w… 111.

Zdarzają się też sytuacje wprawiające w osłupienie. Tak stało się przy pytaniu: „Ile jest okien w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie?” Kto mógłby znać odpowiedź na takie pytanie? Okazało się jednak, że jedna z osób pomyliła się o… dwa okna. Możecie wyobrazić sobie wyraz niedowierzania na twarzach naszych i tak dobrze zaznajomionego w architekturze PRL-u zawodnika.

Ale o co właściwie chodzi?

Gra polega na odpowiadaniu za pomocą liczb na zadane przez krupiera pytania. Odpowiedź należy zapisać na swojej tabliczce, oczywiście w tajemnicy przed wszystkimi. Następnie po upływie 30 sekund wszyscy muszą odsłonić odpowiedzi i uszeregować je od najwyższej do najniższej układając odpowiednio na macie.

Potem klepsydra odmierza kolejne 30 sekund, podczas których należy obstawić poprawne odpowiedzi. Służą do tego żetony graczy (później można używać również zarobionych pieniędzy). Należy obstawić jedną lub dwie odpowiedzi, które naszym zdaniem są poprawne. Kiedy czas się skończy, krupier czyta poprawną odpowiedź. Osoba, która była najbliżej, ale NIE PRZEKROCZYŁA prawidłowej odpowiedzi, otrzymuje nagrodę w wysokości 300$, natomiast każda osoba, która postawiła na poprawną odpowiedź, dostaje nagrodę w zależności od tego ile pieniędzy postawiła i na jakim polu maty leży zwycięska odpowiedź (pola maty punktują 2 do 1 aż po 6 do 1, czyli jeżeli gracz postawi 100$ na polu 2 do 1 wygra 200$, ale jeżeli na polu 6 do 1, to już 600$).

Gracze, którzy postawili na jakąkolwiek inną odpowiedź, przegrywają wszystkie postawione pieniądze – oprócz dwóch początkowych pokerowych żetonów o wartości 100$ każdy, które zawsze wracają do puli gracza. Gra toczy się do momentu rozstrzygnięcia siódmego pytania – wówczas następuje podliczenie zdobytych pieniędzy i wygrywa osoba, która ma ich najwięcej.

karty z pytaniami

Komponenty

Gra ma dość nietypowe elementy, takie jak mata do obstawiania, która na myśl przywodzi kasyna czy tabliczki, na których możemy pisać swoje odpowiedzi zmywalnymi pisakami, które mają również szczoteczki na końcach, by nasze odpowiedzi zaraz po rundzie można było łatwo i szybko zetrzeć. Uwagę zwracają również żetony graczy, które przypominają żetony pokerowe – są ciężkie i bardzo solidne. Niestety, nie wszystkie żetony są tak wykonane, ale nie można mieć wszystkiego. Karty z pytaniami może nie są solidnie wykonane, ale podczas gry nie są narażone na tasowanie czy coś w tym stylu, a mieszczą 250 pytań i zawierają ciekawostki odnośnie każdego z nich. Dzięki temu można nie tylko poznać właściwą odpowiedź, ale też dowiedzieć się czegoś więcej.

Wrażenia

Ta gra to niewątpliwy hit na naszym stole! Nikt się nie denerwuje, że nie zna odpowiedzi, bo rzadko kiedy ktoś faktycznie jest blisko poprawnych liczb. Nikt się nie niecierpliwi na przestoje, bo klepsydra odlicza pół minuty na podanie odpowiedzi i pół minuty na obstawianie, dzięki czemu gra jest naprawdę dynamiczna i dobrze sobie radzi ze wszelkiego rodzaju zamulaczami. Motyw obstawiania odpowiedzi również jest świetny. Jeżeli np. wiemy, że ktoś interesuje się sportem, to trzeba bacznie obserwować jego odpowiedzi i przy ryzykowaniu swoimi pieniędzmi brać pod uwagę jego zdanie.

Możemy też podejść do tematu w bardziej matematyczny sposób. Nie mając pojęcia, która odpowiedź będzie prawidłowa, warto obstawiać odpowiedzi skrajne, ponieważ to za nie można wygrać najwięcej pieniędzy. Różnica między kursem 2 do 1 a 6 do 1 jest bardziej niż zachęcająca. Zdarza mi się również obstawiać tak, by dać sobie teoretycznie większą szansę na trafienie, czyli gdy odpowiedzi będą wynosić np. 3, 5, 12, 21, 24, to obstawienie 12 mimo mniejszego kursu daje nam większe pole do trafienia, bo zawiera w sobie zakres odpowiedzi 6-12, oraz odpowiedzi 24, ponieważ każda większa od niej to nasze zwycięstwo. Postawienie na 21 daje nam kasę tylko wtedy, gdy prawidłową odpowiedzią będzie 21, 22 i 23.

Każdy będzie miał jakiś swój sposób na obstawianie, najważniejsze jednak, że obojętnie, czy stosujemy jakiś system, czy robimy to na chybił trafił, każdy w naszym towarzystwie przy Ryzyk Fizyk bawił się dobrze lub bardzo dobrze. Szczególnie, że pytania potrafią naprawdę zaskakiwać :)

Podsumowanie

Często gry, w których odpowiada się na pytania, charakteryzują się dwoma cechami: trwają zbyt długo i aby wygrać, musisz znać wiele odpowiedzi na zupełnie nieprzydatne tematy. Jeżeli graczom brakuje wiedzy i/lub szczęścia w zgadywaniu, to nie dość, że gra może ciągnąć się w nieskończoność, to jeszcze ciężko jest cieszyć się grą, kiedy znowu czujesz się jak na klasówce, do której zapomniałeś się uczyć.

Ryzyk Fizyk sprawił jednak, że do gier quizowych powróciła prawdziwa radość. Informacja na pudełku mówi prawdę: tutaj naprawdę nie trzeba mieć dużej wiedzy, żeby świetnie się bawić i, co dla niektórych najważniejsze, wygrywać! Bardziej niż znajomość najróżniejszych, często dziwnych tematów, liczy się tu znajomość ludzi przy stole. Sami nie musimy podać dobrej odpowiedzi, ale warto wiedzieć, kto może ją znać lub być najbliżej prawdy. Mała smykałka do hazardu też się przyda.

Gra wymaga niewielkiej, a może nawet zupełnie żadnej wiedzy. Można nawet powiedzieć, że tytuł został tak stworzony, że można grać nawet z siedmiolatkiem. Oczywiście młodzi gracze będą potrzebowali czasem naprowadzenia na właściwy trop („w NBA drużyna zdobywa średnio ok. 100 punktów na mecz” czy „powinieneś wybrać datę po 1900 roku, bo wcześniej samochody jeszcze nie istniały”), ale bez wątpienia będą w stanie czynnie uczestniczyć w procesie zgadywania i obstawiania.

Ryzyk Fizyk to gra, która zagości w naszej kolekcji przynajmniej do momentu, aż przejdziemy wszystkie pytania. Co dalej? Myślę, że coś wymyślimy. Z pomocą mogą przyjść choćby karty z gier typu Timeline: wystarczy wylosować kartę i odgadywać rok czy inną wartość, która znajduje się po drugiej jej stronie. Ryzyk Fizyk to znakomita gra rodzinna – te zawsze są w cenie, bo trafić w różne gusta niegrających osób wcale nie jest tak łatwo – ale można w nią zagrać praktycznie w każdym towarzystwie. Zdecydowanie polecamy!

Plusy:

  • dynamiczna rozgrywka, w czym bardzo pomaga klepsydra
  • nie trzeba posiadać wiedzy, żeby dobrze się bawić
  • pytania (i odpowiedzi) są niejednokrotnie bardzo zaskakujące
  • fajny patent z obstawianiem właściwych odpowiedzi
  • żetony pokerowe
  • ma walor edukacyjny

Minusy:

  • czasami najbliższa odpowiedź przegrywa na rzecz dużo dalszej, tylko dlatego, że gracz podał ciut za wysoki wynik
  • 250 pytań to spora liczba, ale jednak w końcu się skończy (na szczęście nie tak szybko)
  • słaba jakość maty i kart z pytaniami
  • 7 pytań na jedną rozgrywkę? Nieeee, to zawsze jest za mało! :)

Podstawowe informacje:

  • Autor: Dominic Crapuchettes
  • Wydawnictwo: Egmont
  • Wiek: 10+
  • Ilość graczy: 3-7
  • Czas gry: ok. 30 minut
  • Cena: ok. 85 zł