Gram na Planszy

Hero Realms – recenzja

Opublikowany:
Przez: Bartek Cieślak

Hero Realms to kolejna gra znanego cyklu, który zapoczątkowany został przez Star Realms (również wydany przez Games Factory), a do którego należy również Cthulu światy wydawnictwa Baldar. Wszystkie te gry różnią się praktycznie tylko tematyką, ale ciężko uznać to za minus, ponieważ są też niezwykle grywalne.

Zasady Hero Realms łudząco przypominają Star Realms i są banalne: każdy z graczy dostaje na start 10 kart, które pozwalają kupować kolejne punkty lub atakować rywala. Naszym zadaniem jest jak najszybsze zbudowanie lepszej talii z kart dostępny na rynku, by za jej pomocą pozbawić przeciwnika wszystkich punktów życia. Tylko w ten sposób możemy sięgnąć po zwycięstwo.

Hero Realms to deck-building czystej postaci, w którym to nie punkty mają znaczenie, a pula życia przeciwnika. Praktycznie wszystkie karty to połączenie złota, za które możemy zdobywać kolejne karty do talii lub ataku, którym… no atakujemy ;) To, co sprawia, że Hero Realms jest tak bardzo grywalne i wciągające, to kombosy, które można trzepać na wszystkie strony.

Wszystkie karty przynależą do jednej z czterech frakcji. Karty w obrębie każdej z frakcji w pewien sposób ze sobą współgrają: pozwalają aktywować umiejętności jednych lub wzmacniają umiejętności drugich. Z tego powodu warto skupić się na maksymalnie dwóch kolorach, żeby wykorzystać pełnię ich potencjału i zaskoczyć rywala potężnymi atakami.

hero realms

Każdy deck-building powinien mieć sposób na uszczuplanie swojej talii – coś, czego zabrakło w przypadku Vikings Gone Wild tego samego wydawnictwa. Możliwość pozbycia się słabszych lub z jakiegoś powodu już mniej potrzebnych kart z talii przyspiesza grę i pozwala na bardziej wydajne zagrania. Hero Realms nie tylko dzięki różnym kartom umożliwia pozbycie się innych, ale też spora ilość kart posiada umiejętność poświęcenia, która daje potężną zdolność za usunięcie jej z gry. Znalezienie idealnego momentu, by je wykorzystać, może być kluczem do sukcesu.

Wszystko, co napisałem powyżej, odnosi się też w zasadzie do Star Realms. Różnice są niewielkie i jeśli zamierzacie grać tylko na podstawkach, to decyzję powinniście oprzeć jedynie na tym, czy wolicie klimat fantasy, czy sci-fi. Hero Realms wydaje się nieco szybsze, ponieważ na start dostajemy dwie lepsze karty. Poza tym sama podstawka umożliwia grę na na większą liczbę osób, podczas gdy Star Realms jest „jedynie” dwuosobówką. Nie ma jednak co ukrywać – Hero Realms też najlepiej sprawdza się na dwie osoby.

W Hero Realms rolę baz pełnią Czempioni, którzy w przeciwieństwie do innych kart pozostają na stole po skończonej rundzie. Szkoda tylko, że o ile bazy w Star Realms były poziomej orientacji, dzięki czemu bardzo łatwo było je wyłowić wzrokiem z reszty kart, Czempioni są pionowi jak reszta kart, a ich odmienność widoczna jest tylko przez niewielki napis i małą tarczę w prawym, dolnym rogu. Dosyć łatwo jest przegapić to i ściągnąć go ze stołu razem z resztą kart.

Fajniej za to w Hero Realms rozwiązana jest kwestia liczenia pozostałego życia: o ile w Star Realms były to karty z wartościami 1,5,10 i 20, to tu mamy dwie karty na gracza, których właściwe ułożenie pozwala nam zaznaczyć liczbę życia. Aczkolwiek i tak najlepiej robić to za pomocą aplikacji :)

hero realms

Ustaliliśmy, że obie gry są łatwe, fajne i bardzo wciągające. Partia zamyka się zwykle w 30 minutach i zawsze ma się ochotę na przynajmniej jeszcze jedną: rewanż z ulepszoną taktyką lub tez opartą na zupełnie innych kartach. To naprawdę znakomite gry, których cena też jest bardzo zachęcająca. Jeśli szukacie małego, fajnego deck-buildingu, to jedna z tych dwóch gier nada się do tego znakomicie.

Ale…

To, co najbardziej wyróżnia oba tytuły, to dodatki. Oba tytuły mają prawdziwe zatrzęsienie mniejszych (kilkanaście kart) i większych dodatków, które nie tylko rozbudowują podstawkę o kolejne świetne pomysły i możliwości, ale przede wszystkim sprawiają, że obie gry idą w nieco innych kierunkach.

Wybaczcie, jeżeli coś pokręcę, ale nie grałem w dodatki i opieram się tylko na opisach dostępnych materiałów. Wydaje się, że Star Realms rozwija główny pomysł na zasadzie więcej i lepiej, rozbudowując podstawkę o kolejne karty i mechaniki.

Hero Realms z kolei idzie moim zdaniem krok dalej. A może po prostu w lepszym (dla mnie) kierunku. Wprowadza bowiem talie bohaterów, dzięki którym każdy gracz rozpoczynać będzie na innych warunkach, z innymi kartami. Wprowadza talie bossów, przeciwko którym można będzie grać… lub w których można będzie się wcielić, a nawet walczyć boss kontra boss. Wprowadza także całą kampanię, w której będzie można wykorzystać bohaterów. Obie gry wprowadzą też warianty solo i kooperacyjne.

hero realms

I chociaż same podstawki to bardzo fajne gry, to jednak ja patrzę również na ich potencjał drzemiący w dodatkach. Osobiście chętnie kupię je do obu tytułów, szczególnie dlatego, że ich drogi się rozejdą i staną się w końcu nieco innymi grami. Jeśli miałbym jednak wybierać jeden z nich, to klimatem i dodatkami bardziej przekonuje mnie właśnie Hero Realms. Tym bardziej, że o ile Star Realms zostało wydane w minimalistyczny wręcz sposób, to Hero Realms zostało przygotowane od razu z myślą o dodatkach i dostępne jest w pudełku, w którym jest jeszcze sporo miejsca na nowe karty.

Co jeszcze można powiedzieć o wydaniu? Większość grafik jest dobra, bardzo dobra lub znakomita, ale okazjonalnie zdarzają się tak brzydkie, że najlepiej byłoby te karty zostawić w pudełku. Sama jakość kart też nie jest specjalnie wysoka, co boli tym bardziej, że jak na deckbuilding przystało cały czas musimy je tasować, więc koszulki mogą się okazać niezbędne.

Podsumowując: Hero Realms to dynamiczna i bardzo miodna gra, której proste zasady pozwolą grać nawet początkującym, a wiele strategii, które można przyjąć w trakcie rozgrywki wciągnie nawet doświadczonych graczy. Plusy zdecydowanie niwelują kilka drobnych minusów, a potencjał, jaki kryje się w kolejnych dodatkach sprawia, że jest to obowiązkowa pozycja dla fanów deckbuildingu. Zdecydowanie polecam i już zacieram ręce na wszystko opatrzone logiem Hero Realms i Star Realms.

hero realms

Podstawowe informacje

  • Autor: Robert Dougherty, Darwin Castle
  • Wydawnictwo: Games Factory
  • Wiek: 12+
  • Ilość graczy: 2-4
  • Czas gry: ok. 20 minut
  • Cena: ok. 50 zł

Plusy

  • proste zasady
  • wciągająca, dynamiczna rozgrywka
  • regrywalność
  • w większości fajne grafiki na kartach
  • ogromny potencjał drzemiący w dodatkach

Minusy

  • niby 2-4 graczy, ale najlepiej gra się we dwójkę
  • średniej jakości karty
  • czasem bardzo przeciętne grafiki na kartach